top of page

Tilbakeblikk på båtbygging av nye C-29

Oppdatert: 21. des. 2020



Kort historie om båten før den ble hentet til Norge

Båten er en original Twister 24 bred type. Produsert i 2011 av Twister Marine i Finland, bestilt ny av Philippe Ricardo fra Frankrike (C-84). Båten vant ingen titler før den ble solgt videre til Guillaume Avril også i Frankrike. Båten fikk nye farger og gikk under navnet Silverwolf (C-46). Guillaume ble Italiensk mester og vant EM gull i 2014 med denne båten.


Vi kjøpte båten inn for 2016/17 sesongen, men ble ikke kjørt race med før i slutten av 2019 sesongen. I løpet av 2 vintre har båten vært igjennom meget krevende og omfattende oppgraderinger og er på alle måter blitt en "ny" båt!


Starten, hvor mye jobb ønsker vi egentlig å ta på oss?

Arbeidet startet med å gå over mindre skader på skrog og kjøreflater, vi så fort etter noen dager med sliping at båten hadde to større skader på babord side. Vi lokaliserte skadene og fant ut at båten tidligere har vært involvert i en større krasj.


Etter noen dager med tanker og planlegging bestemte vi oss for å gå hardt til verks å lage "ny båt" ut av den båten vi allerede hadde. Fordelen med denne type arbeid var at vi kunne endre oppsett på båt og balanse etter eget ønske. Etter flere år med rigging og testing av andre tilsvarende båter hadde vi en klar plan på hvilke endringer vi ønsket å gjøre. Meget viktig faktor for oss var å få med forbedringer som vi så konkurrende båter manglet.


Bilde serie 1

Nye stringere og spant i divinycell tilpasses og vakuum suges i karbonfiber.


Bilde serie 2

Båt snudd og klargjøres for formlaging til nytt akterspeil. Akterspeilet skal flyttes bakover. Nye stringere blir også vakuum suget.


Bilde serie 3

Pluggen støpes sammen. Arealet etter luken ned mot akterspeilet tilpasses med divinycell og sparkel, samt forlengelsen av topp dekket støpes og sparkles. Det støpes også flensekanter slik at båten nå blir klargjort for filler, polering. Neste steg etter dette blir å lage form av hele topp dekket med skutesider.


Bilde serie 4

Filler, slip og polering. Klar for å lage form.


Bilde serie 5

Form støping.


Bilde serie 6

Hvit gelcoat lagt i formen, for så ett tynt lag med glassfiber. Viktig med sliping av overflate mellom alle lagene. Deretter begynner tilpassingen av divinycell. Tilpassingen gjøres ferdig før vi legger ytterste lag med karbonfiber. Topp dekket i formen bygges opp etter sandwich prinsippet, da med karbonfiber på hver side av divinycell kjernen.

Hele topp dekket skal vakuum suges, så for beste finish innvendig bruker vi peel ply duk som til slutt rives av for å fjerne eventuell overflødig resin.


Bilde serie 7

Topp dekket ferdig pakket og klart for å sette på vakuum. Gjennomtenkt strategi for riktig distribusjon av resin. Kraner klargjort for å kunne overstyre distribusjonen.


Bilde serie 8

Perfekt utført og resultatet ble utrolig bra! Styrken vi tilfører båten med denne type konstruksjon er på ett helt annet nivå enn originalt. Endelig er båtens originale sammenføyning i kanten mellom topp dekk og skuteside fjernet. Ny sammenføyning blir rett over shine kanten på en rett flate. Nytt topp dekk ferdig montert med stringere og spanter lettet båten med over 90 kg!


Bilde serie 9

Mens nytt dekk står ferdig og klart, begynner vi å kutte vekk det gamle dekket som vi brukte til å lage form av. Vi sliper ut alt av stringere og spanter. Båten står fortsatt på jiggen. Det er snart klart for at pongtonger måles inn og rettes, før nytt dekk blir løftet på.


Bilde serie 10

Nye stringere, spanter og torpedovegg tilpasses og limes inn. Vi prøver å tilpasse og støpe så mye som mulig før vi løfter på det nye dekket.


Bilde serie 11

Mer sliping og tilpassing av divinycell. Fokus på å få laget riktig anlegg som det nye dekket skal støpes mot. Alt dette gjøres fra utsiden før dekket blir løftet på.


Bilde serie 12

Nytt topp dekk blir løftet på. Spanter og cockpit tilpasses før dekket slippes helt ned på båten. Endelig begynner det å se ut som en race båt igjen! Vi har bevisst valgt å ikke lage noen ekstra luker i dekket, så jobben med å krype rundt i båten blir en del tyngre. Ulempen nå er at man ikke bare sliper og krangler med kevlar og glassfiber støv, men karbonfiber støv som av erfaring alltid vil klø!


Bilde serie 13

Cockpit, akterspeil, skuteside, stringere og spanter støpes. Båten er meget nøye målt inn og justert i jiggen, slik at kjøreflater og pongtonger står akkurat der vi ønsker. Neste nå er å gjøre båten klar for nødvendig sparkel og filler.


Bilde serie 14

En meget spennende dag er kommet og vi har fått låne vekt. Båten mer enn innenfor ønsket vekt! Nå blir det å snu båten rundt for klargjøring av lakkering av kjøreflater og tunell.


Bilde serie 15

Båten ferdig lakkert under. Perfekt overflate finish!


Bilde serie 16

Båten løftes over på hengeren og trilles ut av slipe verkstedet for første gang på en lengre periode. Nå er det lakkering neste!


Bilde serie 17

Lange dager med maskering og lakkering!


Bilde serie 18

Båten tilbake på slipe verkstedet for å vakuum suge og tilpasse nye trimplan i karbonfiber.


Bilde serie 19

Mens nylakkert båt står å gasser fra seg, så jobbes det med plugger for nytt dashbord, nye cockpit luker og luke til bak cockpit.


Bilde serie 20

Form laging av dashbord, cockpit luker og luke bak cockpit.


Bilde serie 21

Båten er nøye regulert til å veie så nærme minimums vekt som mulig. 867 kg er ett godt utgangspunkt før første vannkjenning!

Vi var meget godt fornøyd med respons, hastighet og balanse fra første test!




Hvordan gikk det med de første racene til C-29?

Med noen få dager med testing i Svelvik bar det rett på vårt første race. Vi var meget spent på hvordan båten ville oppføre seg i race sammenheng. Songevann er en ypperlig test arena for svinger og akselerasjon.


Songe: Meget godt fornøyd med 2 race og 2. plass totalt. Artig at båten viser høy topphastighet og ytterst god akselerasjon! Meget gledelig var at pilot Anders turte å sette svingene slik han gjorde, samt at båten responderte etter ønske. Utover i racet ble grenser pushet og vi lærte mye etter at vi fikk kjenne på totalt 102 svinger og 2 spin-out denne helgen. Nå var det hjem for å balansere båten og justere inn før neste race i Tønsberg.

Webtracking video Songevann: Klikk på video utdrag hvor C-29 har høyeste hastighet!



Tønsberg: Litt større utfordringer i Tønsberg racet tross ny solid 2.plass totalt. Fortsatt jobb med å finne riktig balanse i båten. Båten fungerte meget bra, og gledelig at båten er helt i toppen fra start!


bottom of page